Viltotas preces – vai tas joprojām ir aktuāli?
Preču pakaļdarinājumu tendences ir mainījušās, bet viltojumu tirgus joprojām ir aktīvs. Nopelnītu priekšrocību piesavināšana, «uzdošanās par citu», maldīga priekšstata radīšana – galvenos viltojumu mērķus raksturo Patentu valdes direktors Sandris Laganovskis.
Mākslas darbu viltošana visai izdevīgs rūpals bija Renesanses laikā. 1496. gadā 21 gadu vecs puisis vārdā Mikelandželo ar kaltu un āmuru izveidoja dusoša Amora skulptūru, ko ieraka zemē, lai tā izskatītos vairākus gadsimtus sena. Drīz vien jaunais mākslinieks to pārdeva kardinālam kā senu mākslas darbu. Kad viltojumu atmaskoja, senās Romas un Grieķijas mākslas pazinējus pārsteidza viltotāja talants.
Pieprasījums pēc viltojumiem nav zudis. Arī motivācija, kāpēc cilvēki pērk viltojumus, visbiežāk ir tā pati, proti, zemā cena. Gluži cilvēcīgi: mēs vēlamies statusa lietas, bet naudas to iegādei ne vienmēr pietiek. Protams, ir arī dumpinieki, kas apzināti izvēlas viltojumu, jo negrib maksāt par dizainera vārdu un piedalīties «globālajā patēriņa vājprātā».
Būtiski ir zināt, ka viltojums nav tikai identisks atdarinājums ar neatbilstošu kvalitāti, respektīvi, kopija, bet par viltojumu uzskatāma arī līdzīga prece, ko var sajaukt ar oriģinālu. Piemēram, ja atveidojumā nedaudz mainītas krāsas, proporcijas vai simboli, pievienots kāds papildu apzīmējums, bet lietu tik un tā var sajaukt ar oriģinālu, tā uzskatāma par viltojumu.
Kritēriji ir vizuāla, fonētiska un semantiska līdzība, mūsdienu viltojumu specifiku raksturo Eiropas Kopienas preču zīmju asociācijas prezidente, SIA «Metida» asociētā partnere Rūta Olmane. Tomēr visbiežāk tiesībsargājošo institūciju redzeslokā nonāk preces, kuras pārkāpējs centies atveidot identiski.
Pēdējos gadu desmitos būtiski ir mainījies viltojumu izplatīšanas veids – senāk tā bija tirgus lete un nelielas bodītes, bet tagad viltojumi ir pārcēlušies uz virtuālo vidi. Agrāk muitā tika aizturēts viens liels konteiners ar daudzām precēm, tagad muita strādā ar atsevišķiem, maziem sūtījumiem, kas ceļo pie patērētāja, stāsta Olmane.
«Ja muita fiksē viltojumu, brīvā apgrozījumā to izlaist nevar. Līdz ar to prece pircējam netiek atdota,» turpina eksperte.
Ir skaidrs, ka ekskluzīvu preci par zemu cenu nopirkt nevar,» stāsta Olmane. Patiesībā cilvēki to saprot un visbiežāk jautā nevis kā atgūt viltojumu, bet gan – vai tiešām aizliegts iegādāties viltojumu un kā izkļūt no situācijas ar nelieliem zaudējumiem. Bet tiem, kas nemeklē viltojumus, vēlamies, lai Jūs pirms pirkuma pajautājat sev – vai tiešām īsts, NAV viltots?
Lasi pilnu rakstu šeit!
Related Posts
Leave a Reply Cancel reply
Meklēt
Kategorijas
Tagi
Arhīvs
- September 2023
- July 2022
- October 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- March 2020
- February 2020
- January 2020
- November 2019
- August 2019
- July 2019
- May 2019
- April 2019
- January 2019
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- June 2018
- May 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- January 2016
- December 2015
- November 2014
- October 2014
- September 2014
- June 2014
- May 2014
- April 2014
- March 2014
- February 2014
- January 2014
- November 2013
- October 2013
- September 2013
- August 2013
- July 2013
- June 2013
- May 2013
- April 2013
- March 2013
- February 2013
- January 2013
- December 2012
- November 2012
- October 2012
- September 2012
- July 2012
- May 2012
- April 2012
- March 2012
- February 2012
- January 2012
- December 2011
- October 2011
- September 2011
- August 2011
- July 2011
- June 2011
- May 2011
- April 2011
- March 2011
- February 2011
- January 2011
- December 2010